Leikkipankki
Leikkejä ja vinkkejä hauskaan yhdessäoloon kaikenikäisille

Ajankohtaisia leikkejä

Kaikki leikit

291 leikki(ä) löytyi
Nimi Ohjeet Ilmoittaja
147 Osallistujat ohjataa... Orava
Osallistujat ohjataan yhteiseen piiriin. Piiriläisten on nyt vuorotellen laskettava seitsemään asti: yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi, kuusi, seitsemän. Aina 1, 4 ja 7 kohdalla on käytävä kyykyssä sanomatta numeroa ääneen eli *kyykky*, kaksi, kolme, *kyykky*, viisi, kuusi, *kyykky*. Sama toistuu aina uudelleen ja uudelleen, kunnes joku putoaa pelistä sanomalla väärän numeron, käymällä kyykyssä väärään aikaan tai sanomalla 1, 4 tai 7. Tämän jälkeen pudonnut pelaaja siirtyy sivuun, piiri pienenee ja sama homma jatkuu.
Aakkostarina/Aakkosleikki Parin/leikkiin osall... LL
Parin/leikkiin osallistujien kanssa valitaan jokin kirjain. Sen jälkeen vuorotellen keksitään sillä kirjaimella alkavia sanoja joista muodostuu tarina. Esimerkiksi kirjain A: Aapeli alligaattori asuu arvokkaassa altaassa...jne. Se häviää joka ei keksi enää sovitulla kirjaimella alkavaa sanaa tarinan jatkoksi ja voittaja saa valita seuraavan kirjaimen jolla uusi tarina aloitetaan. Leikin voi toteuttaa astetta helpommin keksimällä vain sanoja ilman tarinaa esim. a kirjaimella alkavia eläimiä tai vaikeuttaa keksimällä esim. Englannin kielisiä sanoja.
Aaltoilu Leikkijät muodostava... MLL
Leikkijät muodostavat piirin. Leikinohjaaja kääntyy oikealle 90 astetta niin, että hän seisoo oikealla puolella olevaa leikkijää kohti. Seuraava leikkijä hänen vasemmalla puolellaan kääntyy myös 90 astetta ja katsoo leikinohjaajaan päin. Samoin kolmas leikkijä jne. Kaikki piirissä olevat tekevät saman. Heti kun leikinohjaaja huomaa, että liike on kulkenut piirin ympäri, hän aloittaa uuden liikkeen, esimerkiksi nostaa käden ylös. "Suuri aalto" toteutuu taas. Kun leikinohjaaja taas huomaa liikkeen kulkeneen piirin ympäri, hän alkaa uuden liikkeen (nojaa, kumartuu tms.).
ABC Lapsi makaa selällää... MLL
Lapsi makaa selällään ja aikuisen sormet "kävelevät" lapsen varpaista kainaloihin kutitellen ja samalla hokien "A, B, C, kissa kävelee, tikapuita pitkin taivaaseen."
Arvaa mitä ajattelen Leikkijöiden määrä: ... MLL
Leikkijöiden määrä: vähintään 2 Sopivin ikäryhmä: 6–7 Tämä on erinomainen leikki leikittäväksi sellaisten lasten kanssa, jotka ovat juuri oppineet tavaamaan. Leikin kulku: Yksi leikkijöistä aloittaa valitsemalla kohteeksi jonkin näkyvissä olevan, mutta mahdollisesta vaikeasti havaittavan esineen. Hän sanoo: Arvaa mitä ajattelen, se alkaa A:lla… (tai millä kirjaimella alkava sana on kysymyksessä). Leikkijät yrittävät nyt keksiä tämän sanan—tietäen, että se on kaikkien näköpiirissä. Se, joka ensimmäisenä keksii oikean sanan, saa seuraavana arvuuttaa toisille. Arvuutuksen kohteena voi olla myös kahden sanan yhdistelmä. Silloin arvuuttaja ilmoittaa molempien sanojen alkukirjaimet (…se alkaa A:lla ja K:lla, jos kysymyksessä on esimerkiksi ’auton katto’). Muunnelma: Kaikkien pienimpien kanssa leikki on helpompaa, jos ei ilmoiteta esineen nimen alkukirjainta, vaan esineen väri, esimerkiksi: Arvaa mitä ajattelen, se on punainen. Leikkijät yrittävät keksiä, mikä punainen—ja näköpiirissä oleva—esine arvuuttajalla on mielessään.
Arvaa mitä piirrän? Piirretään pareittai... MLL
Piirretään pareittain sormella toisen selkään erilaisia muotoja, kirjaimia ja numeroita. Se, jonka selkään piirretään, yrittää tunnistaa kosketuksen perusteella, mitä toinen piirtää. Voidaan kokeilla myös ketjupiirtämistä siten, että lapset asettuvat kolmen jonoihin. Ensimmäinen piirtää mallikuvan mukaisesti kuvion toisen selkään, toinen piirtää kolmannen selkään kosketuksen perusteella tunnistamansa kuvion ja kolmas piirtää tunnistamansa kuvion paperille. Tutkitaan ja keskustellaan yhdessä, millaisena viesti kulki jonon läpi perille
Arvaa mitä tarkoitan Lapset esittävät vuo... MLL
Lapset esittävät vuorotellen toisilleen sanoja ja käsitteitä mimiikalla, elehtimällä ilman sanoja. Toiset yrittävät arvata tai selvittää, mistä on kyse. Yhdessä voidaan sopia, että keksitään ja esitetään tiettyjen yläkäsitteiden alle sopivia asioita ja sanoja, kuten esim. liikkumiseen ja liikuntaharrastuksiin tai mediankäyttöön ja lasten lempimediasisältöihin liittyviä asioita.
Arvaa pieni ystäväni kuka täällä kolkuttaa Leikkijät istuvat pu... MLL
Leikkijät istuvat puoliympyrässä. Vapaaehtoinen asettuu selin toisten eteen kyykkyyn ja sulkee silmänsä. Leikinohjaaja valitsee jonkun henkilön kolkuttajaksi. Tämä menee kyykyssä olijan luokse ja koputtaa tätä etusormellaan kolmesti selkään sanoen samalla: "Arvaa pieni ystäväni kuka täällä kolkuttaa". Sokko yrittää tunnistaa hänet äänen perusteella. Koputtajasta tulee sokko, jos hänet tunnistetaan.
Arvaa tarina -pantomiimi Valitkaa neljä leikk... Nuortennetti
Valitkaa neljä leikkijää, jotka poistuvat huoneesta. Lue jokin lyhyt tarinat huoneeseen jääneille. Kutsu ensimmäinen leikkijä sisään. Esitä tarina hänelle käyttämättä puhetta. Kutsu toinen leikkijä sisään. Ensimmäinen leikkijä esittää vuorostaan oman tulkintansa tarinasta ilman puhetta seuraavalle. Sen jälkeen toinen leikkijä kolmannelle, ja kolmas neljännelle.  Lue lopuksi tarina uudestaan kaikille.
Avaimen piilotus Tarvikkeet: - kuvak... Kehitysvammaisten Tukiliitto ry
Tarvikkeet: - kuvakortteja esim. mato, koira ja lintu sekä kylmä ja kuuma-kortit Leikin aluksi pari selvittää, mitä vihjekuvat tarkoittavat. Mato-kortti tarkoittaa, että avain on piilossa lattiatasossa. Koiran kuva tarkoittaa, että avain on piilossa noin pöydän korkeudella. Linnun kuva kertoo, että avain on jossain korkealla. Toinen leikkijöistä poistuu tilasta tai peittää silmänsä. Toinen piilottaa avaimen. Kuuma ja kylmä-kortteja käytetään, kun etsijä joko lähenee tai loittonee avaimesta. Kun avain on löytynyt, vaihdetaan etsijää. Kuvakortteja voi tulostaa esimerkiksi Papunetin kuvapankista osoitteesta: http://papunet.net/materiaalia/kuvatyökalu
Avaruusoliot vierailulla Leikitään avaruusoli... MLL
Leikitään avaruusolioita, jotka ovat tulleet vierailulle Maahan. Oliot eivät osaa puhua suomea, joten niiden kanssa pitää yrittää viestiä äänen sävyillä ja painotuksilla sekä ilmeillä ja eleillä. Puolet ryhmästä on avaruusolioita, joihin toinen puoli yrittää tutustua sekä esitellä heille päiväkotia ja mitä siellä tehdään.
Avaruusseikkailu 2021 Mielikuvitusmatka av... Maria
Mielikuvitusmatka avaruuteen Leikkiin virittäytyminen: 1. Tutustutaan lasten kanssa avaruuteen esim. Paxi lasten avaruuskasvatus materiaali(ESA) , kirjallisuus tms. Avaruussankarit materiaali. 2. Rakennetaan yhdessä jumppasaliin avaruuskokonaisuus (askarteluja, avaruusmusiikkia, avaruuskuvien heijastamista seinälle, jouluvaloja, liikuntavälineet) Jumppasali koko viikon esimerkiksi avaruuteen. Oveen teipataan mustasta jätesäkistä ja tunnelista musta aukko, josta avaruuteen mennään. Tunneleita pitkin päästään madonreikä tunneleita pitkin eri ulottuvuuksiin salissa. Leikkiehdotuksia avaruusjumppaan. Meteoriittisota: 1-2 lasta heittää/liikuttaa isoa jumppapalloa salissa, muut lapset ovat avaruusaluksia. Kun meteoriitti osuu avaruusalukseen (lapseen) alus menee rikki ja rikkinäiset alukset menevät sovitulle paikalle. kun kaikki alukset on tiputettu vaihtuu meteoriitin heittäjä... Meteoriittimyrsky: Heitellään palloja (meteoriittejä) ja yritetään väistellä niitä. (Voi keksiä itse mitä tapahtuu kun meteoriitti osuu) Valomiekkailua hyvikset ja pahikset
Banderolliterveiset Kirjoittakaa yhdessä... Nuortennetti
Kirjoittakaa yhdessä pohtimanne viesti Lapsen oikeuksiin liittyen lakanaan. Viesti voi liittyä johonkin paikalliseen teemaan, esim. Emme halua että koulun opettajia lomautetaan tai haluamme lisää liikunta ja taideaineita! Harrastuskerhotoimintaa kouluihin tms. Tai että, kouluruoka on hyvää, mutta tarvitsemme myös välipalaa! Valitkaa paikka, jossa on iso seinä, esim. koulun aula ja mielellään käsienpesupaikka lähellä. Lakanaan kerätään koululaisilta kädenjälkiä ”allekirjoituksiksi” kun lakana on täynnä kädenjälkiä, se luovutetaan rehtorille tai kunnan päättäjille. Lakanoita voi olla useita eri teksteillä. Viestejä ja lakanoita voi luovuttaa esim. kaupunginjohtajalle tai opetus-tai sivistyslautakuntien puheenjohtajille. MLL:n paikallisyhdistykset voivat olla apuna päättäjille viestin viemisessä. Koska pääättäjillä on velvollisuus kuulla nuorten ja lasten mielipiteitä, heidän on hyvin vaikea kieltäytyä viestien vastaanottamisesta ja usein he suhtautuvatkin tällaisiin tempauksiin erittäin positiivisesti. Muistakaa lähettää lehdistötiedote paikallislehtiin. Kuvitelkaapa lehden etusivulla hieno kuva isosta lakanasta joka on täynnä viestejä ja tukioppilaat luovuttamassa sitä kaupunginjohtajalle.
Eleohjaus Miten saada toiset l... MLL
Miten saada toiset liikkumaan ja toimimaan ohjeiden mukaan käyttäen vain elekieltä? Lapset ohjaavat eleiden avulla joko pariaan tai pientä ryhmää toimimaan ja liikkumaan tietyllä tavalla. Tehtävään saadaan lisää haastetta rakentamalla tilaan ratoja, joita pitkin pitää kulkea, tai esteitä, joita pitää väistellä. Monilukutaitoa voidaan harjoitella tekemällä lasten kanssa toiminta- tai liikuntakortteja piirtäen tai valokuvaten eleitä ja asentoja. Kortteja voidaan käyttää eleohjauksen apuna tai sijoittaa toimintaradalle näyttämään mallia, miten eri kohdissa toimitaan tai liikutaan. Toiminta- ja liikuntaohjeita voidaan kuvata myös videolle. Videoista voidaan tehdä maksuttomalla Aurasma-sovelluksella ”auroja” eli ryhmätilan esineisiin ja seinän kuviin piilotettavia viestejä. Aurasma-sovelluksella tilasta voidaan myös etsiä ”auroja” ja toimia niiden antaman mallin tai ohjeen mukaisesti.
Eläinsokko Leikkijät muodostava... MLL
Leikkijät muodostavat 5-10 hengen piirin. Yksi leikkijöistä menee keskelle ja hänen silmänsä sidotaan liinalla. Piiri liikkuu hetken kunnes sokko huutaa "Seis!" Hän osoittaa jotakuta piirissä ja kysyy "Miten lehmä sanoo?" (tai kissa, auto ym.) Osoitettu vastaa ääntelemällä sokon kysymykseen. Mikäli sokko tunnistaa hänet, osat vaihtuvat. Ellei, yritetään uudelleen.
Eläin-tervapata Tämä leikki on muu... Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelija
Tämä leikki on muunnelma tervapata-leikistä. Osa tekstistä on lainattu kyseisen leikin kuvauksesta. Leikkialueelle piirretään ympyrä ja ympyrän kehälle jokaiselle leikkijälle puoliympyrän muotoinen oma paikka. Keskustellaan eri eläimistä ja siitä, miten ne liikkuvat. Leikkijät asettuvat omille paikoilleen paitsi yksi, joka jää kiertäjäksi. Leikin ohjaaja valitsee eläimen ja näyttää, miten se liikkuu. Leikkijät voivat kokeilla liikkumistyyliä. Kiertäjä lähtee kiertämään ympyrää valitun eläimen liikkumistyylillä tikku kädessään pudottaen matkalla tikun jonkun taakse. Se, jonka taakse hän tikun pudottaa, ottaa tikun maasta ja lähtee liikkumaan samalla tyylillä vastakkaiseen suuntaan piirin ympäri. Leikkijät kilpailevat siitä, kumpi ehtii ensin tyhjäksi jääneelle paikalle. Ilman paikkaa jäänyt jatkaa kiertäjänä. Ennen seuraavaa kierrosta valitaan uusi eläin. Näin jatketaan niin kauan kuin leikkiä on tarkoitus leikkiä.
En osta mitään Uutta Leikissä mennään ymp... Titi155
Leikissä mennään ympyrään ja leikin vetäjä kertoo aluksi "Menin kauppaan, mutta en osta mitään uutta. Mitä ostan?" Ja leikkijät alkavat arvailemaan mitä ostan. Leikin vetäjä reagoi aina, ostaako vai ei kun leikkijät ehdottelevat, esim. jos oikea vastaus sanotaan joo kyllä ostan tms. ja jos väärä sanotaan ei en osta tms. (Oikeita vastauksia on siis kaikki sanat/esineet/tuotteet, joissa on u-kirjain esim. uuni, puhelin jne... )
Ensivaikutelma Jokaiselle leikkijäl... MLL
Jokaiselle leikkijälle annetaan kaksi lappua. Toiseen kirjoitetaan oma nimi ja toiseen vertauskuvallinen ensivaikutelma vieressä istuvasta henkilöstä, esim. "Hän on ylväs kuin kuningatar", "villi kuin kissa" jne. Laput sekoitetaan, kukin ottaa nimilapun ja ensivaikutelmakuvauksen ja lukee ne peräkkäin. Esim. "Kun ensi kerran tapasin Mauno Mattilan, mieleeni tuli: Hän on komea kuin kameli."
Erilaisuuskävely Jaa leikkijät pareit... Nuortennetti
Jaa leikkijät pareittain jollain hauskalla menetelmällä ja ohjaa parit vierekkäin seisomaan sovitun alueen toiseen päähän. Esitä yksi kerrallaan erilaisia väittämiä ja kehottaa osallistujia keskustelemaan niistä oman parin kanssa. Sano väittämiä yksitellen esim. ”Minulla on siniset silmät” ”Minulla on kaksi sisarusta” ”Pidän eläimistä” ja jne. Jos molemmat eivät voi vastata väittämään samalla tavalla ”kyllä” tai ”ei”, he saavat liikkua pienen askeleen eteenpäin. Jos väittämä sopii molempiin, he jäävät paikoilleen. Pari, joka pääsee ensimmäisenä tilan toiseen päähän, on voittaja. He ovat keskenään erilaisin pari. Lopuksi voidaan keskustella siitä, että jokainen meistä on erityislaatuinen ja kahta samanalaista “sinua” ei ole missään.
Etsi parit-viesti Lasten monilukutaito... MLL
Lasten monilukutaitoa edistetään innostamalla heitä tutkimaan, tuottamaan ja kokeilemaan itse erilaisia tapoja viestiä ja kommunikoida toisten kanssa. Harjoituksessa tehdään lasten kanssa muistipelikortit, joilla pelataan yhdessä liikunnallista viestimuistipeliä. Pohtikaa ensin lasten kanssa, mitä tunteita ja asioita erilaisilla ilmeillä, eleillä ja koskettamalla voisi toiselle ihmiselle kertoa ja ilmaista. Miltä voisi näyttää esimerkiksi ilo, suru, viha, pelko tai hämmästys? Entä mitä tarkoittaa, jos kaveri näyttää peukkua, työntää kämmenensä eteenpäin sormet pystyssä tai pudistaa päätään? Tai jos kaverilla on kädet korvilla tai silmillä? Millaisessa tilanteessa kaveria voisi halata, silittää olkapäästä tai heittää hänelle ”ylävitosen”? Kokeilkaa, tutkikaa ja nimetkää yhdessä erilaisia viestintätapoja. Voitte käyttää apuna vaikkapa peiliä tai tabletin etukameraa. Valitkaa kokeilujenne perusteella 10–15 erilaista tapaa, jotka piirrätte ja kopioitte tai valokuvaatte ja tulostatte tuplana muistipelikorteiksi. Kortit voi päällystää kontaktimuovilla. Pelatkaa muistipeliä joukkueittain isossa sisätilassa tai ulkona. Korttipareista toiset levitetään maahan sopivan juoksumatkan päähän ja toiset jätetään pinoon joukkuejonojen eteen. Pelin alkaessa jonojen ensimmäiset ottavat pinosta yhdet kortit ja juoksevat etsimään niille maasta paria. Jos käännetty kortti ei ole oikea, se käännetään takaisin, ja lapsi juoksee antamaan kädessään olevan kortin jonossa seuraavalle etsijälle. Kun oikea pari kuvalle löytyy, vie löytäjä kuvaparin joukkueelleen, ja seuraava lapsi jonosta hakee pinosta uuden kortin ja juoksee etsimään sille paria. Näin jatketaan, kunnes kaikki parit on löydetty. Lopuksi joukkueet laskevat löytämänsä parit, ja eniten löytänyt voittaa.
Etunimet pikakierroksena Kaikki leikkijät ter... MLL
Kaikki leikkijät tervehtivät toisiaan ja sanovat nimensä. Ensimmäisellä kierroksella tervehditään kättelemällä ja silmiin katsomalla. Seuraavalla kierroksella otetaan kiinni nilkasta, polvesta, olkapäästä, korvasta jne.
Evoluutioleikki Evoluutioleikissä ka... WAU ry
Evoluutioleikissä kaikki leikkijät aloittavat Ameeba tasolta ja tekevät käsillään sammakon uintiliikettä ja huutavat “Ameeba Ameeba!”, kun kaksi ameebaa kohtaa, he tekevät “kivi, sakset, paperi”­leikin * ja se kumpi voittaa nousee evoluutiossa toiselle tasolle eli heinäsirkaksi​, häviäjä pysyy Ameebana. Ameeba etsii toisen Ameeban ja yrittää voittaa “kivi, sakset, paperin” ja päästä seuraavalle tasolle. Heinäsirkka nostaa molemmat kädet pään päälle, joista etu­ ja keskisormet koukistuvat­ojentuvat ja huutaa “Zirp Zirp!”. Kun kaksi heinäsirkkaa kohtaavat menevät he vastakkain ja tekevät“kivi, sakset, paperi”­ leikin. Voittajasta tulee pupu ja häviäjä tippuu tason alaspäin takaisin ameebaksi. Pupu nostaa kädet pään päälle, heiluttaen käsiä eteen­taakse ja huutaa “Fläbäti Fläbäti!”. Puput kohtaavat ja “kivi, sakset, paperi” ­leikin jälkeen voittajasta tulee gorilla ja häviäjästä Heinäsirkka. Gorilla lyö nyrkeillään ja pyrkii etsimään toisen Gorillan ja he tekevät jälleen “kivi, sakset, paperi”­ leikin, häviäjästä tulee Pupu ja voittajasta tulee ihminen​, jolloin peli päättyy hänen kohdallaan.
Hakis Yksi ( esim.aikuinen... Mummi
Yksi ( esim.aikuinen ) antaa tehtävän : esim.kuka tuo suurimman kävyn , keltaisen kukan , muoviroskan ..mitä ympäristöstä saattaa löytyä . Ajankin voi sopia hakemiselle . Kokemuksesta lapset innoissaan lähtevät etsimään pyydettyjä . Voittaja voidaan huomioida aluksi sovitulla tavalla . Samalla sovitaan esim. 5 hakua . Oma keksimä
Hampaattomat eläimet Mennään piiriin. Lei... Titi155
Mennään piiriin. Leikin vetäjä sanoo vasemmalla puolellaan olevalle jonkin eläimen. Sanojan tulee sanoa eläin ilman, että hänen hampaansa näkyvät. Se kuka sanoo eikä se kenelle sanotaan ei saa nauraa, muut piirissä olevat saavat täysin vapaasti. Jos naurat kun sinulle sanotaan tai sinä olet sanoja putoat pelistä.
Harakka huttua keittää Lausutaan runoa ja t... MLL
Lausutaan runoa ja tehdään liikkeet: "Harakka huttua keittää, hännällänsä hämmentää" - Hämmennetään sormella lapsen kämmentä. "Noukallansa koitteloo, vieraitansa vuotteloo" - Koputetaan sormenpäällä kämmeneen. "Antaa tuolle, antaa tuolle, antaa tuolle, antaa tuolle" - Annetaan puuroa neljälle sormelle. "Eipäs tuolle riittänytkään" - Osoitetaan viidettä sormea. "Lähtee vettä hakemaan, missä kaivo, missä kaivo?" - Aikuisen sormet lähtevät kohti lapsen kainaloa. "Tuolla kaivo!" - Lapsen kainaloa kutitetaan.
Harakka hyppii Lausutaan runo ja te... MLL
Lausutaan runo ja tehdään siihen kuuluvat liikkeet: Harakka hyppii maassa - Hypitään paikallaan. Västäräkki keikkuu kivellä - Keinutaan puolelta toiselle. Varpunen nokkii katolla - Koputetaan sormilla päätä. Kissa köyristää selkäänsä - Köyristetään selkää. Kaikki linnut pelkää - Vapistaan. Tuolla ne jo lentää - Heilutetaan käsiä kuin siipiä. Omaan pikku pesään - Tehdään käsistä pesä.
Hassukävely Kuka keksii hassuimm... Tete
Kuka keksii hassuimman tavan liikkua? Osaatteko matkia? Jokainen saa vuorollaan näyttää mitä hullumman tavan liikkua tilassa. Muut voivat yrittää matkia. Taustalla voi käyttää myös musiikkia, jonka tahdissa liikutaan.
Haukka ja metsähiiri Valitaan leikkijöist... Jonna
Valitaan leikkijöistä 1 haukka ja 1 metsähiiri. Muut ottavat parit ja asettuvat leikkialueelle sinne tänne käsikädessä vastakkain seisomaan, jolloin he ovat suojapaikkoja. Haukka koittaa saada metsähiirtä kiinni juosten. Metsähiiri voi piiloutua suojapaikkaan, eli juosta jonkin parin luo, mennä parien käsien alta parin väliin ja sysätä toisen parista pois, jolloin tästä tulee uusi metsähiiri. Mikä haukka saa metsähiiren kiinni, osat vaihtuvat.
Hauska tutustumiskilpailu Pyydä leikkijöitä mu... Nuortennetti
Pyydä leikkijöitä muodostamaan noin viiden hengen ryhmiä ja pyydä ryhmiä seisomaan rivissä. Leikinjohtajana voit määrätä, millaiseen järjestykseen leikkijät rivissä asettuvat: esimerkiksi aakkosjärjestyksen, kengännumeron, pituuden tai iän mukaan. Voit käskeä ryhmää myös muodostamaan erilaisia patsaita ja kirjaimia. Ryhmät voivat miettiä toisilleen tutustumistehtäviä, joista heille annetaan nopeus- ja nokkeluuspisteitä.
Hedelmäsalaatti Muodosta tuoleista r... Nuortennetti
Muodosta tuoleista rinki ja jaa ryhmä kolmeen osaan. Nimeä yksi osa ryhmästä banaaneiksi, toinen omenoiksi ja kolmas kirsikoiksi. Pyydä osallistujat istumaan tuoleilla, joita on yksi vähemmän kuin leikkijöitä. Huomioi, että samaan ryhmään kuuluvat menevät istumaan eri puolille rinkiä. Leikinjohtajana voit olla ensimmäiseksi keskellä. Aloita leikki huutamalla esimerkiksi "banaanit!", jolloin kaikkien banaaneiden tulee vaihtaa paikkaa keskenään ja sinä yrität päästä istumaan jollekin tuoleista. Se leikkijä, joka jää ilman tuolia, jää keskelle. Jos keskellä olija huutaa "hedelmäsalaatti!", kaikki vaihtavat paikkoja keskenään.
Hedelmäsalaatti Leikissä tehdään iso... WAU ry
Leikissä tehdään iso piiri tai piirretään hiekkaan iso ympyrä, jossa on merkattu jokaiselle leikkijälle oma paikka esim. vanteilla, nauhoilla tai piirtämällä. Paikkoja tulee olla yksi vähemmän kuin osallistujia, koska yksi pelaajista menee ringin keskelle ja huutaa sieltä vapaasti hedelmiä. Aluksi voi sopia esim. 3 hedelmää esim. päärynät, omenat ja mansikat. Ohjaaja voi kuiskata hedelmät jokaiselle niin, että keskellä oleva pelaaja ei tiedä kuka on mikäkin hedelmä. Keskellä oleva pelaaja huutaa yhden hedelmän kerrallaan, esim. “Päärynät!”, jolloin kaikki päärynät vaihtavat paikkaa ja keskellä oleva pelaaja yrittää päästä samaan aikaan vapautuneeseen paikkaan ringin reunalle. Se leikkijä, joka jää ilman paikkaa, joutuu huutajan paikaksi keskelle. Jos keskellä oleva huutaa “Hedelmäsalaatti!” niin kaikki vaihtavat paikkaa. Vaikeutta leikkiin saadaan siten, että viereiseen tyhjään paikkaan ei saa mennä
Hiiri huttua keittää Silitellään lapsen k... MLL Vuores
Silitellään lapsen käteen + sormiin tai vauvan masuun + raajoihin. Lausutaan runo: Hiiri huttua keittää (pyörivä liike kämmeneen/vatsaan) Hännällänsä hämmentää (silitys ylös alas) Kuonollansa maistaa (koputetaan) Antaa tälle (kosketaan sormeen/raajaan) Antaa tälle (kosketaan sormeen/raajaan) Antaa tälle (kosketaan sormeen/raajaan) Antaa tälle (kosketaan sormeen/raajaan) Vaan ei tälle ollenkaan (kosketaan sormeen/raajaan) Sitten se hyppää kivelle (kutitetaan rannetta) kannolle (kutitetaan kyynärtaivetta) ja kotikoloon (kutitetaan kainaloon)
Hiiri keittää puuroa Hoetaan runoa ja teh... MLL
Hoetaan runoa ja tehdään liikkeet: "Hiiri keittää puuroa" - Etusormella hämmennetään kämmenenkuppia. "Antaa tuolle" - Annetaan peukalolle (puristetaan sitä). "Antaa tuolle" - Annetaan keskisormelle. "Antaa tuolle" - Annetaan nimettömälle. "Loput viekin varastoon" - Aikuisen sormet kulkevat käsivartta pitkin lapsen kainaloa kutittamaan. Leikki alkaa alusta ja tällöin nimetön jää ilman. Seuraavalla kerralla keskisormi jää ilman, sitten etusormi ja viimein peukalo.
Hilavitkutin Aloita leikki tekemä... Nuortennetti
Aloita leikki tekemällä jotakin liikettä ja ääntä. Voit esimerkiksi pyörittää käsiä ja sanoa ”viuh viuh viuh”. Muut leikkijät tulevat vuorollaan mukaan ja keksivät oman liikkeen ja äänen. Kerro, että jokaisen leikkijän pitää olla kosketuksessa vähintään yhden leikkijän kanssa. Tämän seurauksena syntyy ”kone” joka on nimeltään Hilavitkutin.
Hiljaiset nurkat Leikkialueella tarvi... Miira
Leikkialueella tarvitaan neljä nurkkaa, esim. huoneen nurkat. Ulkona "nurkat" voidaan merkitä repuilla tai ämpäreillä. Nurkat nimetään joko numeroilla (1,2,3,4) tai jos käytössä on vaikkapa eri värisiä reppuja, niiden väreillä (sininen, punainen, vihreä ja keltainen nurkka). On tärkeää, että jokaisen tilan keskelle jääneen kanssa käydään vielä nurkkien nimet läpi rauhassa. Yksi jää keskelle tilaa ja muut asettuvat nurkkiin, kuka minnekin. Keskelle jääneen silmät peitetään ja hän ryhtyy laskemaan hi-taas-ti kymmeneen. Laskeminen tapahtuu ääneen, riittävän lujaa, että muut leikkijät kuulevat sen, mutta toisaalta sopivan hiljaa, että laskija itse kuulee, mitä hänen ympärillään tapahtuu. Sillä välin, kun keskellä oleva laskee kymmeneen, kaikkien nurkissa olevien täytyy vaihtaa nurkkaa - mahdollisimman äänettömästi! Kun laskija pääsee kymmeneen, hän nimeää sen nurkan, jossa uskoo korviensa perusteella olevan leikkijöitä (pienten lasten kanssa voidaan myös sopia, että lapsi osoittaa sitä nurkkaa, josta kuuli ääniä). Kaikki, jotka ovat kyseisessä nurkassa tippuvat pois pelistä ja siirtyvät leikkialueen laitaan seuraamaan leikin jatkumista - huom! pelistä poispudonneiden on edelleen maltettava pysyä aivan hiljaa, jotta leikki voi jatkua! Keskellä olija laskee uudelleen kymmeneen ja taas kaikki nurkissa olevat vaihtavat nurkkia. Näin jatketaan, kunnes kaikki on pudotettu pois pelistä tai jäljellä on vain yksi leikkijä.
Hullunkuriset asiat Leikkijät istuvat pi... MLL
Leikkijät istuvat piirissä. Kummallakin puolella istuville kuiskataan jokin sana. Sanoilla ei tarvitse olla mitään yhteistä. Tärkeintä on muistaa ne sanat, jotka kuuli itse. Kun jokainen saanut kaksi sanaa, ne yhdistetään samaan lauseeseen. Esimerkiksi sanoista hevonen ja taidenäyttely voidaan tehdä lause "Hevonen meni katselemaan tauluja taidenäyttelyyn". Jokainen sanoo keksimänsä lauseen ääneen.
Hymyn heitto Leikkijät istuvat pi... MLL
Leikkijät istuvat piiriin. Joku alkaa hymyillä, vetää kädellään hymyn pois kasvoiltaan ja osoittaa jotakuta. Hymyn vastaanottanut henkilö aloittaa hymyilemisen ja heittää sen seuraavaksi jollekin muulle. Toiset eivät saa nauraa eivätkä hymyillä. Se joka nauraa joutuu pelistä pois.
Hyppynarulla hyppiminen Aloita hyppiminen yk... WAU ry
Aloita hyppiminen yksin, sen jälkeen pareissa/pienryhmissä ja lopulta koko osallistuja porukalla. Opettele erilaisia tapoja hyppiä. Liitä hyppimiseen mukaan loruja jos haluat. Koko ryhmän yhteisissä hyppynaru leikeissä aseta aina jokin tavoite. Ensin kaikki juoksevat yksitellen/pareissa/ryhmissä/koko porukkana hyppynarun läpi, tämän jälkeen mennään hyppynarun läpi kerran hyppäämällä jne. Suurin haaste on se, että saadaan kaikki hyppäämään yhtä aikaa hyppynarua.
Hypätä ny hylly, hylly Aikuinen hypyttää la... MLL
Aikuinen hypyttää lasta polvellaan ja hokee runoa: Hypätä ny hylly, hylly, tanssata ny tallu, tallu, josta kengät rikki menne, kyllä suutar toiset tekke, kyllä äiti palka maksa kivisestä kellarista, tammisesta tynnyristä, koivusen tapin takka.
Hyvä minä Seinälle laitetaan i... MLL
Seinälle laitetaan iso kartonki tai paperi. Leikkijät täyttävät sen lapuilla, joissa kukin kertoo, missä asioissa on hyvä. Kun kaikki ovat lappunsa liimanneet tai teipanneet, kukin voi käydä edessä esittämässä lappuunsa kirjoittamansa asian. Tekstejä ei lueta suoraan lapuista, vaan sanotaan ne muistista ja keskitytään katsekontaktiin toisten kanssa.
Hyvät ominaisuudet Joukko jaetaan esime... MLL
Joukko jaetaan esimerkiksi neljän ryhmiin. Jokaiselle annetaan paperi ja kynä. Vaihe 1 Ohjaaja piirtää taululle neliön, jonka myös leikkijät piirtävät paperiin. Neliö sijoitetaan paperin keskelle niin että laidoille jää tilaa. Tehtävä: Miettikää yhdessä kolme hyvää ryhmänne jäsenen ominaisuutta. Merkitkää ne sitten neliön keskelle. Tähän vaiheeseen aikaan esim. 5 minuuttia. Vaihe 2 Miettikää vuorotellen jokaisesta ryhmänne jäsenestä kolme hyvää ominaisuutta, joita muilla ryhmän jäsenellä ei ole. Kaikki voivat osallistua keskusteluun, myös hän, josta keskustellaan. Ominaisuudet merkitään neliön sivuille. Tähän vaiheeseen aikaa käytetään 5-10 minuuttia. Keskustelut voidaan koota koko suurryhmässä. Ryhmä kertoo yhteiset hyvät ominaisuudet ja ryhmän jäsentensä hyvät ominaisuudet. Korosta aina leikkiä johtaessasi, että esitetään rakentavia, hyviä ominaisuuksia. Niitä saattaa olla vaikeampi löytää (tätäkin voi eritellä miksi) kuin kielteisiä. Mutta myönteinen palaute auttaa eteenpäin, rakentaa ryhmähenkeä ja vapauttaa.
Hännänryöstö Jokaiselle leikkijäl... WAU ry
Jokaiselle leikkijälle jaetaan häntä esim. huivi tai nauha. Häntä laitetaan roikkumaan housun reunaan takapuolen päälle. Kun leikki alkaa yrittävät lapset ottaa toisilta häntää pois ja samalla suojella omaa häntää. Jos häntä ryöstetään ei putoa pelistä vaan yritetään saada uusi häntä tilalle.
Ihminen ihmiseen Ohjeista leikkijät o... Nuortennetti
Ohjeista leikkijät ottamaan oikealla puolella piirissä oleva parikseen. Aloita leikki sanomalla esim. "Peukalo olkapäähän", jolloin jokaisen on laitettava peukalonsa parin olkapäähän. Muutaman ohjeen jälkeen sano: ”Ihminen ihmiseen”, jolloin leikkijät vaihtavat paria. Se joka jää ilman paria on seuraava ohjeiden antaja. Jos leikkijöitä on tasaparit, viimeiseksi toisensa löytänyt pari on yhdessä ohjeiden antaja. Huomioi, että jotkut suoritukset edellyttävät ongelmanratkaisutaitoa, jotta kummankin onnistuu tehdä tehtävä yhtä aikaa (esim. kyynärpää polveen).   
Ihmissolmu Kerholaiset seisovat... WAU ry
Kerholaiset seisovat tiiviissä ympyrässä olkapää olkapäässä kiinni. Kaikki laittavat silmät kiinni ja nostavat kädet eteen kohti ympyrän keskustaa ja kävelevät vielä lähemmäksi ympyrän keskustaa kunnes koskettavat toisten käsiä. Ohjeistukseksi annetaan etsiä molempiin käsiin jonkun toisen käsi ja ottaa siitä kiinni. Ohjaaja pitää huolen, että kahta useampi käsi ei pidä toisistaan kiinni. Kun kaikille on löytynyt kädet, kerholaiset avaavat silmät. Tehtävänä on avata keskelle muodostunut “solmu” päästämättä irti kädestä, josta on ottanut kiinni.
Illan lopetus Istutaan piirissä, k... MLL
Istutaan piirissä, kädet pidetään kupin muodossa edessä. Jokainen leikkijä ajattelee päivän huonot ja pahat asiat. Ne heitetään olan yli. Sitten ajatellaan iloiset ja hyvät asiat ja ne painetaan sydämelle. Jos joku haluaa kertoa asioista, siihen on mahdollisuus.
Ilmeiden metsästys Etsitään lehdistä ku... MLL
Etsitään lehdistä kuvia erilaisista ilmeistä ja leikataan kuvat irti. Yritetään tunnistaa, nimetä sekä luokitella kuvien ilmeet. Kootaan ilmekuvia seinälle tai isolle paperille ryhmiteltyinä niin, että saman tyyppiset ilmeet tulevat lähelle toisiaan. Ilmeiden etsimistä voidaan jatkaa kuvaamalla ryhmässä lasten ja aikuisten erilaisia ilmeitä. Huom. Lapsia ohjeistetaan pyytämään kuvattavalta lupa kuvaamiseen.
Jalkapallo curling Kentäksi valitaan es... PihaPeliPäivä
Kentäksi valitaan esimerkiksi hulavanne, jonka keskelle pyritään saamaan pallo tai joku puu johon yritetään osua pallolla. Myös heittoalue valitaan ennen pelin alkua ja tämä vaihtelee ryhmän halujen mukaan. Esimerkkipituus 7 metriä kohteesta. Pelaajat pyrkivät heittämään tai vierittämään palloa mahdollisimman lähelle valittua kohdetta ja se, joka onnistuu saamaan pallon lähimmäksi saa pisteen. Jokaiselle pelaajalle annetaan 3 palloa ja palloja heitetään aina vuorotellen. Toisen palloa saa yrittää siirtää omalla pallollaan ja omaa lähintä palloa saa yrittää suojata muilla palloilla. Kun kaikki pallot on pelattu, katsotaan kuka on päässyt lähimmäksi ja aloitetaan seuraava erä. Peliä voi pelata ryhmän valitsemaan pistemäärään asti esimerkiksi 10 pisteeseen.
Jonot Ryhmän tehtävänä on ... WAU ry
Ryhmän tehtävänä on muodostaa erilaisia jonoja esim. pituuden, iän tai paidan värin mukaan. Jono tehtävissä voidaan käyttää erilaisia “handikappeja” eli kerholaiset eivät saa puhua tai heidän silmänsä peitetään. “Handikappeilla” voi vaikuttaa ryhmän roolituksiin. Jonoja voidaan muodostaa myös niin, että seisotaan liikuntasalin penkkien kapeammalla puolella. Sääntönä voi tällöin olla, että kukaan ei saa koskea maahan, tai jos koskee niin tehtävä alkaa alusta. Penkkejä käyttämällä kerholaiset joutuvat tukemaan toinen toisiaan tehtävän suorittamiseksi, mikä lisää ryhmäytymistä.
Jos-Niin Leikkijät istuvat pi... MLL
Leikkijät istuvat piirissä ja jokainen kuiskaa vasemmalla puolella istuvalle henkilölle JOS-lauseen ja oikealla puolella istuvalle NIIN- lauseen. Kun kaikki ovat kuiskanneet lauseensa, aloitetaan leikin purku. Jokainen sanoo vuorollaan JOS-NIIN lauseen, joka on hänelle kuiskattu. Esim. "Jos sataa lunta niin haluan mennä Linnanmäelle".
Joulumuisto Pyydä jokaista osal... MLL
Pyydä jokaista osallistujaa ottamaan korista yksi tai useampi joulukysymys ja muistelemaan niihin liittyviä asioita ensin itsekseen. Lapselle aikuinen voi lukea kysymyksen. Pyydä sitten jokaista kertomaan vuorollaan, mitä oma kysymys tuo mieleen.

Rakennamme Leikkipankkia yhdessä

Kuka vaan voi lisätä leikkejä Leikkipankkiin!

 Ilmoita leikki