Harjoituksessa etsitään ja tutkitaan lasten mediasuosikkeja eri puolilla maailmaa. Pohditaan yhtäläisyyksiä ja erilaisia mediakokemuksia. Etsitään yhteisiä tekijöitä ja kiinnostuksen kohteita sekä tutkitaan moninaisuutta. Lainatkaa kirjastosta tai tuokaa kotoa eri maiden eläinsatukirjoja ja tutkikaa niissä esiintyviä eläimiä. Mikä eläin on kuvattu saduissa fiksuna, mikä viekkaana, mikä lempeänä? Mikä kaikissa saduissa on yhteistä? Voitte tutkia ja käsitellä myös lasten tämän hetkisiä suosikkielokuvia, pelejä tai sarjoja. Mikä niissä kiehtoo? Moni elokuva tai peli on sellainen, että sitä katselevat tai pelaavat lapset eri puolilla maailmaa. Miten samat suosikkitarinat voivat näyttäytyä lapsille muissa maissa? Ihmetyttävätkö, innostavatko tai jännittävätkö samat asiat? Etsikää ja tutkikaa yhdessä myös erikielisiä sisältöjä. Oletteko katselleet erikielisiä ohjelmia tai elokuvia? Miltä vieras kieli kuulostaa? Mitä erilaisista mediasisällöistä voi ymmärtää tai oppia, vaikka kieltä ei osaisi? Löydättekö sisällöistä tutun kuuloisia sanoja tai entuudestaan tuttuja asioita? Mikä tuntuu tutulta, mikä uudelta? Kirjastosta voi kysyä harjoitukseen sopivaa kirja- tai mediavinkkausta.
Tavoite: Tutkia eri kulttuureiden tarinoita, harjoitella monilukutaitoa.
Tarvikkeet: Omia tai kirjastosta lainattuja satu- tai kuvakirjoja, lasten mediaa, esimerkiksi videoita ja lastenohjelmia.
Lähde: mediatehtävia varhaiskasvatukseen, MLL 2018
MLL