Lasten osallisuus varhaiskasvatuksessa tarkoittaa muun muassa sitä, että lapset ovat mukana rakentamassa yhteistä arkea. Monet mediailmaisun keinot, kuten tarinat, kerronta ja kuvat, auttavat pientä lasta hahmottamaan ja sanoittamaan yhteistä tekemistä, toimintaympäristöä ja omaa roolia ryhmässä. Miltä näyttäisi ryhmän päiväohjelma lasten kuvittamana ja kertomana? Lapsiryhmien päiväohjelmat koostetaan usein näkyviin seinälle erilaisin kuvakortein, joista lasten on helppo seurata päivän kulkua ja erilaisia toimintoja. Kehittäkää päiväohjelmasta ryhmänne näköinen hyödyntämällä aitoja tilannekuvia ja lasten kertomaa. Dokumentoikaa valokuvaamalla arjen toimintaa ja tilanteita. Antakaa kuvausvälineet lapsille ja opastakaa kuvaamiseen. Samalla voitte pohtia yhdessä, mitä ja ketä voi kuvata ja miten. Jutelkaa myös siitä, millaisista tekemisistä ja jutuista lapset haluaisivat kertoa ja näyttää muille, kuvatkaa niitä. Katselkaa yhdessä kuvia ja pyydä lapsia kertomaan, mitä kuvissa tapahtuu. Kirjaa lasten kertomaa, tai tallentakaa ne yhdessä kännykän tai tabletin ääninauhurilla, videokameralla tai digisanelimella. Selostuksia voi kuunnella ja kirjata muistiin vielä jälkeenpäin. Koostakaa kuvista ja lasten kertomasta kortteja, joista voitte rakentaa seinälle erilaisia päiväohjelmia. Päivänkulun seuraaminen omista kuvista on mielenkiintoista ja innostaa sanoittamaan ja pohtimaan yhteistä tekemistä.
Tavoite. Tarjota mahdollisuuksia vaikuttaa päiväohjelmaan ja tukea lasten osallisuutta.
tarvikkeet: Lasten suunnitelman mukaisesti paperia ja kyniä, nauhuri, tabletti tai joku muu tallennusväline
Lähde: Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen, MLL 2018
MLL