Merirosvot

Leikin ohjeet

Aarteiden ryöstö peli. Ryhmä jaetaan neljään joukkueeseen. Pelialue jaetaan myös neljään yhtä suureen alueeseen. Jokaisella alueella on aarrearkku ja vankila (hularenkaat, tai tötsistä tehdyt alueet).

Aarrearkussa on pelin alussa neljä aarretta jokaisella joukkueella. Tavoitteena on saada omaan arkkuun mahdollisimman paljon aarteita. Omalla alueella pelaajat ovat turvassa ja voivat ottaa kiinni vastustajia jotka tulevat heidän alueelleen, kosketus riittää ja kiinni jääneet joutuvat vankilaan. Kun taas mennään vastustajan alueelle, ollaan vaarassa jäädä kiinni. Kiinni jäänyt pelaaja menee aina sen joukkueen vankilaan kenen alueella on jäänyt kiinni. Vankilasta voi pelastaa ottamalla vankia kädestä kiinni, jonka jälkeen saa rauhassa mennä omalle alueelle, ja sen jälkeen jatkaa peliä. Aarrearkku ja vankila eivät saa olla seinän vieressä vaan sillä tavalla että niihin pääsee joka suunnasta. On myös hyvä että ne eivät ole ihan vierekkäin. Oman aarrearkun sisälle ei saa mennä vaan sitä puolustetaan sen ulkopuolelta. Jos aarteen varastettua jää kiinni aarre kädessä, pitää aarre palauttaa siihen arkkuun kenen alueella on jäänyt kiinni.

Pelissä voidaan myös sopia, että vankeja saa ostaa vapaaksi aarteilla, tai vaihtaa vankeja keskenään, jos siis molemmat joukkueet suostuvat kauppaan.
Peli päättyy kun ohjaajan mielestä on pelattu sopiva aika, ja sitten katsotaan kenellä on eniten aarteita.

Toinen variaatio peliin on että pelin voittaa jos saa oman aarrearkkuun jokaiselta joukkueelta yhden aarteen. Joukkueiden aarteet pitää siis olla erilaisia kuin toisilla joukkueilla. Jos aarteet ovat esim. siniset, punaiset, keltaiset ja vihreät hernepussit, voittoon riittää että on yksi pussi jokaista väriä. Peli loppuu kuin ensimmäinen joukkue on onnistunut tässä tehtävässä.

Lisätietoja

Ilmoittaja

WAU ry

Kategoriat

  • 7-12 -vuotiaille
  • Yli 12-vuotiaille
  • Ryhmäleikki
  • Liikuntaleikit
  • 15-30 minuuttia
  • 30-45 minuuttia
  • iso sisätila (esim. liikuntasali)
  • iso ulkotila (esim. kenttä)