Pyydä osallistujia muistelemaan omia lapsuuden leikkejään: missä leikit, mitä, kenen kanssa. Jokainen piirtää sen jälkeen vapaamuotoisesti kartan leikkipaikoistaan. Karttaan merkitään eri leikkeihin liittyviä tärkeitä paikkoja, esim. iso kivi, metsikkö, mattoteline. Kootkaa kartoista yksi suuri ”leikkikenttä” lattialle, seinälle tai isolle pöydälle. Pyydä lopuksi jokaista kertomaan omista leikeistään toisille. Kartan voi piirtää myös kahden tai kolmen hengen ryhmässä, jolloin jokainen tuo siihen jonkin yksittäisen tärkeän leikkeihinsä liittyvän paikan. Vanhempi ja lapsi voivat tehdä yhteisen kartan. Lapsi voi piirtää ja aikuinen kirjoittaa lapsen kertoman mukaan, mitä eri paikoissa tapahtuu.
Ennakkovalmistelut/ohjaaja: Tulosta halutessasi netistä leikkipaikkoja koskevat kysymykset keskustelua varten. Pyydä osallistujia muistelemaan oman lapsuutensa leikkejä ja niihin liittyviä paikkoja. Nettimateriaalit: Sukumuistelupeli – tärkeät paikat: Leikkipaikka: www.lastenkeskus.fi/aineisto/ Sukuseikkailu-kirja: Leikkipaikka s. 44–45, Sukutekemistä s. 56–57.
Ennakkovalmistelut/osallistuja (ei välttämätön): Muistele lapsuutesi leikkejä ja niihin liittyviä paikkoja (aikuinen).
Tarvikkeet ja materiaalit: Paperia (A3) tai fläppipaperia, kyniä tai tusseja.
Keskustelukysymyksiä: – Mitä leikit ulkona, mitä sisällä? – Miten vuodenajat vaikuttavat leikkeihin?
Jatkotyöskentelyvinkit kotiin: Osallistujat voivat jatkaa karttojen tekemistä läheisten kanssa: Mitä samaa, mitä erilaista on esimerkiksi eri sukupolvien kartoissa? Leikkipaikoista voi koota oman ”kartaston”: kauniisti nauhalla sidotut karttarullat tai karttakansion.
Lähde: Lauerma, L. & Rekola, I. 2011. Sukuseikkailu. Lasten Keskus.
Katso leikkiohjeet videolta, jossa Diakonia-ammattikorkeakoulun tulkkiopiskelija Sanni kertoo ne viitotulla puheella.
MLL