Sovitaan leikkialueen rajat. Valitaan leikkijöistä etsijä, joka asettuu sovittuun huuto paikkaan. Etsijä laskee esim. 20:een (tai muuhun sovittuun lukuun), jonka aikana muut leikkijät eli piiloutujat juoksevat piiloihin. Etsijä lähtee etsimään piilossa olevia pelaajia ja jonkun nähtyään, juoksee takaisin huuto paikalle ja huutaa tämän nimen esim: ”Mikkorotta nähty!” tai "Mikon piste!" Tällöin löydetty piiloutuja tulee huutoalueelle odottelemaan muiden löytymistä tai pelastamista. Jos piiloutuja ehtii huuto paikalle ennen etsijää, hän huutaa: ”Oma rotta!” tai "Oma piste!" ja on näin turvassa eikä jää etsijäksi seuraavalla kierroksella. Jos huutoalueella on muita löydettyjä, huutaja voi pelastaa nämä huutamalla: ”Kaikki pelastettu!” tai "OPKP!", jolloin kukaan huutoalueella olijoista ei jää etsijäksi seuraavalla kierroksella. Pelastetut jäävät odottelemaan huutoalueelle, kunnes kaikki on löydetty.
Peli loppuu, kun kaikki piiloutujat on löydetty. Seuraava etsijä on edellisen kierroksen ensimmäisenä löydetty. Jos hänet on kuitenkin edellisellä kierroksella pelastettu, seuraava etsijä on se joka järjestyksessä seuraavana on vuorossa (jota ei ole pelastettu). Jos kaikki on pelastettu, sama etsijä jatkaa vielä seuraavalla kierroksella ja sen jälkeen etsijää vaihdetaan.
Variaatio: Pelastusääntö voidaan sopia myös siten, että aina pelastettaessa kaikki kiinni jääneet pääsevät juoksemaan uusiin piiloihin ja etsijä laskee uudelleen. Kierroksia voidaan sopia esimerkiksi maksimissaan kolme, jolloin viimeinen kierros pelataan siten, että ensimmäiseksi viimeisellä kierroksella löydetty on seuraava etsijä. Viimeisellä kierroksella ei voida enää pelastaa ja leikki päättyy kun ensimmäinen leikkijä löydetään. "Oma rotta!" tai "oma piste!" - huudolla voi edelleen päästä turvaan.