Maanvalloitus (laajempi)


Leikin nimi
Maanvalloitus (laajempi)
Leikin ohjeet
Variaatio Maanvalloitus/Maa -leikistä
( https://wiki.aineetonkulttuuriperinto.fi/wiki/Maanvalloitus
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Maa_(leikki) )

Leikki aloitetaan isolla sora-/hiekkakentällä, jossa osallistujilla on pienet toisistaan tunnistettavat oksanpätkät/tikut pelikapuloinaan ja maa-alueiden raapustamiseen käytettävinä kyninä. Leikissä kasvatetaan omaa aluetta heittämällä hallussaan olevia tikkuja. Useampaa tikkua saa heittää miten haluaa, vuorotellen tai yhtä aikaa. Molemmin käsin, tai samasta kädestä ja yhdistämällä pysähtynyttä tikkua *lähimmän pelaajan* alueesta sen lähimmästä kohdasta tikkuun asti.
Matkaa mitataan pelaajan kengänpituuden levyinen suora ja mutkittelematon käytävä, mittaamalla etäisyys kengänpituuksilla, (eli astuen kengän kärki toisen kengän perään perätysten).
Sitten poimitaan tikku itselle ja sitten raahaamalla kenkää sivuttain tikulta takaisin omalle alueelle (jolloin saa taas heittää). Jos saa heitettyä tikun omalle alueelle niin, että oma heittopaikka on lähin alue, saa alueet yhdistää suoralla viivalla ja suljetun kuvion sisään jäävä alue muuttuu kokonaan omaksi (mukaanlukien sen sisällä sijainneet toisten pelaajien alueet - heistä tulee joukkuetovereita).

Arvotaan leikin aloittaja, esimerkiksi kivi-paperi-sakset -leikillä tai vetämällä pitkää tikkua. Peli aloitetaan, joko polkaisemalla tikut ilmaan kiven päälle asetetulta keikkulaudalta "10-tikkua laudalla" -leikin tapaan, tai ilman lautaa potkaisemalla tikkukasa kerralla ilmaan (maalivahdin aloituspotkun tapaan).
Kukin pelaaja menee sitten oman tikkunsa luokse, nostaa tikun käteensä ja asettuu tasajalkaa seisomaan sille kohtaa, jossa tikku oli. Sitten siitä piirretään omalla tikulla paikallaan ympäri pyörähtäen oma maa-alue, josta tulee kullekin pelaajalle ainoa sallittu paikka liikkua/astua (etäisyyksien mittaamista lukuunottamatta).
Aloitusalueensa saa piirtää niin isoksi kuin yltää, kuitenkin vähintään kenkänsä rajaavaksi (niin, että alueen sisällä mahtuu seisomaan tasajalkaa, ilman että mikään osa koskettaa alueen ulkopuolelle. Aloitusaluetta ei saa tämän jälkeen itse muuttaa tai laajentaa. Eli jos tekee liian pienen alueen pystyäkseen kääntymään sen sisällä ympäri, voi olla haastavaa suojautua selän puolelta tuleviin hyökkäyksiin). Alueeltaan ulos astunut pelaaja putoaa pelistä.
Pelaajat voivat aloitusalueensa muodostettuaan välittömästi jatkaa peliä omaa tikkuaan heittämällä, (joko yrittämällä heittää oman tikkunsa jonkun toisen pelaajan alueelle, tai tiputtamalla sen oman alueensa viereen). Puolustava pelaaja voi potkaista ilmassa olevan tikun pois (ja näin esimerkiksi kohdistaa hyökkäyksen kolmannen pelaajan alueelle tai takaisin heittäjän omalle. Lisäksi alueen ollessa erittäin pieni, maassa olevan kengän päälle pysähtynyttä tikkua kohdellaan kuin maassa olevana - eikä jalkaa saa siitä enää liikuttaa - muuta kuin asettaakseen tikun sen suuntaa muuttamatta kengän alle, tai siirtämällä itsensä jäljelle jääneelle alueelleen.
Jos tikku jää pelaajan alueelle, alue leikkaantuu tikun suuntaisesti, ja valtaava pelaaja saa sen puolen, jolla puolustaja ei seiso. Tikkua lähimpänä olevaa ulkopuolista pelaajaa lasketaan valtaajaksi, ja hän yhdistää vallatun alueen omaansa piirtämällä maahan kengänpituutensa levyisen mutkittelemattoman suoran kulkutien alueensa tikkua lähimmästä kohdasta lähimpään vallatun alueen reunaan asti. Viimeiseksi jäänyt pelaaja voittaa, tai ajan (välitunnin) loppuessa, isoimman alueen valloittanut.
Lisätietoja

Leikitty Kemissä ala-asteen välitunneilla 1990-luvulla.

Lisävariaatioina yhdellä tikulla vuoropohjaisena ennalta arvotun järjestyksen mukaan, tai sen mukaan, kenen aluetta lähinnä se on (kenestä tulee hyökkääjä). Lisäksi valtauksen lisäksi voidaan leikkiä hävitystä, jossa leikkaantunut alue häviää.

- Vaihtoehtoisesti vuoropohjaisena:
Päätetään, pelataanko leikkiä yhdellä tikulla vuoro kerrallaan, vai reaaliaikaisena kaikkien voidessa toimia yhtä aikaa. (Yhtäaikaisuus on suositeltavaa, ellei haluta pelata tiimeissä.) Vuoropohjaisessa myös päätetään,liikkuuko vuoro ennalta päätetyssä järjestyksessä, vai tikun haltijan mukaan. Arvotaan leikin aloittaja, esimerkiksi kivi-paperi-sakset leikillä tai vetämällä pitkää tikkua. (Vuoropohjaisessa variaatiossa tikuista tehdään kaikista eripituisia ja KPS:ssä ratkotaan tasapelit, niin että kaikilla on selvillä pelin järjestysvuorosta.)
Ensimmäinen pelaaja voi aloittaa leikin, joko polkaisemalla tikut ilmaan kiven päälle asetetulta keikkulaudalta "10-tikkua laudalla" -leikin tapaan, tai ilman lautaa hän voi potkaista tikkukasan kerralla ilmaan. Kukin pelaaja menee sitten oman tikkunsa luokse, nostaa tikun käteensä ja asettuu tasajalkaa seisomaan sille kohtaa, jossa tikku oli.
Sitten siitä piirretään omalla tikulla paikallaan ympäri pyörähtäen oma maa-alue, josta tulee kullekin pelaajalle ainoa sallittu paikka liikkua/astua. Aloitusalueensa saa piirtää niin isoksi kuin haluaa, kuitenkin vähintään kenkänsä rajaavaksi (niin, että alueen sisällä mahtuu seisomaan tasajalkaa, ilman että mikään osa koskettaa alueen ulkopuolelle - sitä ei myöskään saa sitten tämän jälkeen itse muuttaa tai laajentaa. Eli jos tekee liian pienen pystyäkseen kääntymään sen sisällä ympäri, voi olla haastavaa suojautua selän puolelta tuleviin hyökkäyksiin).
Vuoropohjaisessa versiossa seuraavaksi pelin aloittaa tikut laukaissut pelaaja yrittämällä heittää oman tikkunsa jonkun toisen pelaajan alueelle. Puolustava pelaaja voi potkaista ilmassa olevan tikun pois (ja näin esimerkiksi kohdistaa hyökkäyksen kolmannen pelaajan alueelle. Lisäksi alueen ollessa erittäin pieni, kuuluisi puolustajan seisoa hyökkäyksen aikana yhdellä jalalla - jotta hänen alueelleen olisi mahdollista hyökätä). Jos tikku jää pelaajan alueelle, alue leikkaantuu tikun suuntaisesti, ja hyökkäävä pelaaja saa sen puolen, jolla puolustaja ei seiso. Tikkuun viimeksi koskenut pelaaja lasketaan hyökkääjäksi ja hän yhdistää vallatun alueen omaansa piirtämällä maahan kengänpituutensa levyisen, mutkittelemattoman suoran kulkutien, alueensa tikkua lähimmästä kohdasta lähimpään, vallatun alueen rajaan asti ylittämättä toisten pelaajien alueita. Kolmannen pelaajan alueen ollessa tiellä, on hyökkääjällä jakautunut alue, puolustaja saa tikun.
Siinä tapauksessa, että tikku jää pelaajien alueitten ulkopuolelle, saa tikkua lähimmän alueen pelaaja piirtää oman kengän pituutensa levyisen suoran sillan tikulle asti ei-kenenkään maan yli oman alueensa lähimmästä kohdasta. Tästä pelaajasta myös tulee tikun uusi omistaja (hän voi vuorollaan valita mitä tikkua heittää, tai yhtäaikaisessa käyttää molempia tikkuja vapaasti, vaikka samaan aikaan heittämällä molemmilla käsillä). Pelaajat voivat laajentaa aluettaan tähtäämällä tahallaan ei-kenenkään maalle, ja yrittämällä saartaa alueita tällaisilla silloilla, jos ne saa yhdistettyä, sisällön saa itselleen.


- pyyhkivä variaatio
Leikkaantuva alue vain häviää, liittymättä kenellekään.
Puolustava pelaaja saa tikun/vuoron. (Vastaavasti lähimmän alueen omaava.)

Ilmoittaja
Zael
Sopii
  • 3-6 -vuotiaille
  • 7-12 -vuotiaille
  • Yli 12-vuotiaille
  • Parileikki
  • Ryhmäleikki
  • Tutustumis-ja vuorovaikutusleikit
  • Liikuntaleikit
  • Ulkoleikit
  • 5-15 minuuttia
  • 15-30 minuuttia
  • 30-45 minuuttia
  • Yli 45 minuuttia
  • iso ulkotila (esim. kenttä)
  • Terveelliset elämäntavat

Tulosta